“Sami możemy zdziałać niewiele; razem możemy zrobić tak wiele.”

e-Doręczenia - ważne informacje dla firm

6 lipiec 2025

e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek poleconych za potwierdzeniem odbioru. System ten docelowo zastąpi tradycyjne papierowe listy w komunikacji z instytucjami publicznymi, firmami i osobami prywatnymi.

Skrzynka do e-Doręczeń ma przypisany unikalny adres elektroniczny, który pełni funkcję podobną do tradycyjnego adresu pocztowego, tylko że w środowisku cyfrowym. Adres ten umożliwia jednoznaczną identyfikację nadawcy i adresata, jest indywidualny i nie może zmieniać właściciela.

Rodzaje skrzynek do e-Doręczeń

  • dla obywateli – skrzynka osobista

  • dla przedsiębiorców – firmy zarejestrowane w KRS lub CEIDG – skrzynka firmowa

  • dla podmiotów publicznych – urzędy i instytucje publiczne

  • dla osób wykonujących zawody zaufania publicznego (adwokat, radca prawny, doradca podatkowy, doradca restrukturyzacyjny, rzecznik patentowy, notariusz)

Przedsiębiorca może posiadać dwa odrębne adresy do e-Doręczeń:

  • dla obywatela dobrowolnie

  • dla przedsiębiorcy – obowiązkowo.

Terminy wejścia w życie e-Doręczeń dla firm

  • przedsiębiorcy, którzy rejestrują działalność od 1 stycznia 2025 r. w KRS lub CEIDG – obowiązkowo w dniu rejestracji działalności

  • przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS przed 1 stycznia 2025 r. – obowiązkowo od 1 kwietnia 2025 r.

  • przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG przed 1 stycznia 2025 r., którzy złożą wniosek o aktualizację wpisu przed 30 czerwca 2025 r. – dobrowolnie w momencie składania wniosku o aktualizację

  • przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG przed 1 stycznia 2025 r., którzy złożą wniosek o aktualizację wpisu po 30 czerwca 2025 r. – obowiązkowo w momencie składania wniosku o aktualizację

  • pozostali przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG przed 1 stycznia 2025 r. – obowiązkowo od 1 października 2026 r.

Aby rozpocząć korzystanie z e-Doręczeń, przedsiębiorca musi założyć adres do e-Doręczeń.

Można to zrobić na dwa sposoby:

  • za pośrednictwem publicznego dostawcy – Biznes.gov.pl (bezpłatnie)

  • za pośrednictwem komercyjnego dostawcy.

Przy zakładaniu skrzynki do e-Doręczeń wymagane jest posiadanie adresu e-mail, na który będą przychodzić powiadomienia o wiadomościach.

Jeśli firma jest wpisana do CEIDG, przedsiębiorca może samodzielnie zarządzać skrzynką lub też może wyznaczyć administratora. Natomiast w przypadku przedsiębiorców zarejestrowanych w KRS, wyznaczenie administratora skrzynki jest konieczne.

Cookies Polityka prywatności
Projekt i wykonanie BerMar multimedia

Używamy plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z naszej witryny.